مجله اینترنتی وبلایت

فروشگاه های آنلاین وبلایت

مجله اینترنتی وبلایت

نگاه متفاوت یک گرافیست به دنیا

manager | شنبه | 1397/04/02 | 09:30 | شماره ی اول

0

53

ویدئوهای نگاه متفاوت یک گرافیست به دنیا صداهای نگاه متفاوت یک گرافیست به دنیا تصاویر نگاه متفاوت یک گرافیست به دنیا

وقتی با نوعی نگاه تازه مسیر رنگ ها ، فرم ها و شکل هارو عوض می کنیم ، وقتی با تفاوت نگاهمون حضور جسورانه خودمونو اعلام می کنیم ، مخاطب ما میفهمه با دیدن آثار ما داره وارد دنیای جدیدی میشه ... در واقع یه دعوتنامه دریافت می کنه برای رفتن به دنیایی که جذاب تر ، رندانه تر، خوشرنگ تر و استاندارد تره و البته تو اون دنیا بیشتر براش فکر شده...

وقتی با نوعی نگاه تازه مسیر رنگ ها ، فرم ها و شکل هارو عوض می کنیم ، وقتی با تفاوت نگاهمون حضور جسورانه خودمونو اعلام می کنیم ، مخاطب ما میفهمه با دیدن آثار ما داره وارد دنیای جدیدی میشه ...
در واقع یه دعوتنامه دریافت می کنه برای رفتن به دنیایی که جذاب تر ، رندانه تر، خوشرنگ تر و استاندارد تره و  البته تو اون دنیا بیشتر براش فکر شده...

در خیلی از آثار تجسمی ، ما عوض اینکه برای مخاطب فک کنیم ، به جای اون فک می کنیم! همین باعث میشه مسیر و جریان خلاقیت مسدود بشه ...
بهتره که برای مخاطب فکر بشه ، به احترام ارزش نگاهش ؛
یعنی کاری تولید بشه که مخاطب حس کنه گروه تولید کننده با تخصص خودشون برای زیباتر کردن دنیا فعالیت کردن ، البته که اینطوری انتقال مفهوم هم سریع تر، بهتر و موفق تر انجام میشه.

ما آدم ها روزانه در معرض تعداد زیادی از طرح های گرافیکی قرار می گیریم که در واقع هر کدوم سعی میکنن مارو به  دنیای خودشون دعوت کنن؛
بعضی از گرافیست ها می دونن که ساختن این دنیای زیبا چقدر برای مخاطبشون مهمه و تمام تلاششونو میکنن تا ذهن اونارو مال خود کنن، اما متاسفانه بعضی هم خیلی ساده از کنار نکته ای به این مهمی عبور میکنن !
گاهی وقت ها با یه تغییر کوچیک تو ساختار یه طرحی که هزاران بار دیده شده یا عوض کردن زاویه دوربین و قاب و کادری که به مخاطب نشون داده میشه ، می شه همه ساختار های قبلی رو شکست که این فقط کار یه هنرمنده.
اونا گاهی از چاشنی طنز استفاده میکنن، گاهی اغراق و شاید از جابجایی و بازی با عادت های ذهنی مخاطب.
هنرمند ها گاهی به چیزایی فک میکنن که آدمای عادی براشون مهم نیست و با برجسته کردن و پیش کشیدن اون موضوعات جلوی چشم مخاطب مفاهیم جدیدی خلق و ممکنه مردم رو حیرت زده کنن !
تو دنیای هنرمندها ، مرز و محدوده تعاریف دیگه ای داره ، اونا گاهی یه تصویر معمولی رو شاعرانه جلوه میدن یا از یه حادثه تکراری روزانه ، یه فیلم به وجود میارن و گاهی برای نشون دادن اهمیت موضوع مورد نظرشون انقدر اغراق میکنن که ممکنه برای لحظاتی بین توهم و واقعیت پیچ و تاب بخوریم.
مثلا ممکنه با تصویر برداری بسیار نزدیک از یه گل ، طراح پروژه یا عکاس محترم از این تصویر برای مصارف تبلیغاتی استفاده کنه ، طوری که در نگاه اول ما متوجه نشیم داریم گل رو میبینیم و دریافت اولیه پارچه یا پوششی زیبا و لطیف یا هر چیز دیگه ای باشه ، اما با اندکی دقت لایه اصلی خودشو به ما نشون بده؛
نکته مهم اینه که شاید این اتفاقات در طول تاریخ ، تو خیلی از نقاط دنیا افتاده باشه و بیفته ، اما ما باید زبان و بیان هنری خاص خودمونو داشته باشیم، با رعایت اصول و مبانی هنری؛
یعنی نه انقدر ماجرا رو ساده بگیریم و غافل از تحریک نگاه مخاطب بشیم که همه کارامون خنثی و بی ملاحت باشه و در حد یه پلاکارد عمل کنه و نه اونقدر پیچیده و نامفهوم و غیر بومی که برای درکش نیاز به مترجم داشته باشیم!
خلاقیت همیشه و برای همه مردم دنیا جذابه و درعالم هنرهای تجسمی به ویژه در دنیای گرافیک بدون مرز عمل میکنه و میشه با اون با همه مردم دنیا ارتباط برقرار کرد و اتفاقا همین موضوعه که نشون میده تو همین دنیای بدون مرز باید با مبانی خودمون به تولید اثر بپردازیم!
باید تلاش کرد برای تولید جسورانه و خلاقانه آثار هنری ، احترام گذاشتن به دانش دریافت و حتی ضمیر ناخودآگاه مردم و توجه به این نکته که در خلق آثار هنری و تبلیغی نباید فقط از یکی دو فرمول خاص استفاده کنیم،
همه ما نیاز به دیدن دنیا از تمام وجوه و ابعادش داریم.

نظر به صورت خصوصی ارسال شود.