سایت مجله فرهنگی وبلایت

اینجا دنیای ماست؛ سراسر محتوای واقعی، برای تجربه یک زندگی بهتر!

وبلایت

حسینیه جاجرمی بجنورد

ویدئو

اعتماد - کلاس تقویتی - مجتبی شیخ علی

پادکست

جهان پهلوان تختی

کتابه

لس آنجلس

زندگی ایرانی

خرید احساسی

همسایه های وبلایت

چایخانه

کلیک کن، یه استکان چای بِخر

یه نقالی گوش کن!
چایخانه

رویدادهای فرهنگی هفته

تحلیل رادیویی
چایخانه

گفتگوی اهالی علم و اندیشه

ایران، تاریخ، تمدن
گنجینه آیین های ایرانی
گنجینه آیین های ایرانی

آیین های ایرانی

همه مطالب

بعدی مطلب بعدی مجله فرهنگی وبلایت
قبلی مطلب قبلی مجله فرهنگی وبلایت
  • دوشنبه 21 آذر 1401

    هدیه شب یلدا

    رسم هدیه دادن در شب یلدا

    رسم هدیه دادن در شب یلدا یکی از رسوم فرهنگ ایرانی است. خرید هدیه مناسب یلدا یک هنر است. هدیه شب یلدا بسته به منطقه جغرافیایی می تواند هدیه اختصاصی باشد. در این صفحه از خرید هدیه با چاشنی یلدا گفته ایم. در مجله فرهنگی وبلایت از آئین یلدا بیشتر بدانید.

  • چهارشنبه 20 مرداد 1400

    آئین کرنا زنی محرم

    آئین کرنا نوازی محرم و آداب و رسوم آن

    کَرنا زنی یکی از رسم های قدیمی و  کهن ایرانی ها در ایام محرم و فرهنگ عزاداری امام حسین از میراث معنوی ایرانی است. صدای کرنا  که در کوچه ها بپیچد یعنی محرم آمده است و هنگام برگزاری آئین های عزا ست. در این صفحه از محله فرهنگی وبلایت از آئین کرنازنی محرم، ساز کرنا و هرآنچه لازم است درباره آن بدانید بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    آرتمیس

    آرتمیس، گیاه مناسب دسته گل عروس

    آرتمیس یا درمنه گیاهی دارویی است که کاربردهای دیگری هم دارد. مثلا در برخی فرهنگ ها در غرب آسیا از آرتمیس در تزئین دسته گل عروس استفاده می شود. آرتمیس گیاهی تلخ است اما به عنوان نماد و مفهومی خاص استفاده می شود. در متن زیر در مجله فرهنگی وبلایت از آرتمیس، گیاه مناسب دسته گل عروس بخوانید. شاید انتخاب شما هم این گیاه باشد.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا در سینما

    سینما ؛ جای خالی یلدا و آیین های ایرانی در این هنر مدرن!

    کاش سینمای ایران به ازای آن چشم گسترده و درشتش، یکم گوش هم داشت برای شنیدن!
    کاش میشد به آن گوشزد کرد، ایران با آیین هایش، با آداب و رسوم ش و با مردم ش، ایران است، نه با فارسی زبانان ینگه دنیایی شده که نمی دانند نباید سر سفره یلدا، درخت کاج بگذارند!

  • یکشنبه 25 خرداد 1399

    جشن آبانگاه

    جشن آبانگاه ؛ جشنی برای باران، جشنی برای آب

    جشن آبانگاه جشنی است که ایرانیان باستان در دل ایام نوروز برپا می کردند. آبانگاه جشنی برای باران و  آب است. این جشن در برخی مناطق هند بین مهاجران ایرانی هنوز برگزار می شود. با آبانگاه و سایر جشن های ایرانی در مجله فرهنگی وبلایت آشنا شوید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • چهارشنبه 20 مرداد 1400

    مراسم محرم ندوشن

    ندوشن ؛ عزای محرم اینجا ۷۲ روز است…

    مراسم محرم ندوشن با وجود همه شباهت هایش، آئین های اختصاصی خودش را دارد. ندوشنی ها ارادت خاصی به امام حسین دارند و این پس آئین های متعددی که در ماه محرم و صفر برگزار می کنند به خوبی پیداست. محرم ندوشن در فهرست میراث فرهنگی در قسمت میراث معنوی به ثبت رسیده. پرسه زنی، ذکرخوانی، بهر شهید ، نخل گردانی، آئین صلاه و … هرکدام برای خود داستانی دارد. اینجا عزای شیدالشهدا ۷۲ روز است.

  • چهارشنبه 03 اردیبهشت 1399

    نوروز

    نوروز، نه فقط آغاز سال نو که جشن ملی ایرانی است

    نوروز، جشن ملی ایرانی است. جشن ملی در سایر کشورهای جهان به طور معمول روز استقلال آنهاست. در تاریخ مستعمرات، وضعیت ایران با بقیه کشورها فرق دارد. نوروز از قدیمی ترین میراث در فرهنگ ایرانی است. نوروز، جشن آغاز بهار است. از قدیمی ترین میراث ایرانی در مجله فرهنگی وبلایت بیشتر بخوانید.

  • یکشنبه 31 فروردین 1399

    روزه کله گنجشکی

    روزه کله گنجشکی و آب قنات که روزه ها را کامل می کرد

    روزه کله گنجشکی یا روزه های پیوندی از رسوم ماه رمضان در فرهنگ ایرانی برای آموزش روزه داری به کودکان است. برای قدیمی ها هم مهم بوده که روزه اولی ها چطور روزه بگیرند؟ یا تشویق کودکان به روزه داری از چه راهی باشد: آب قنات روزه هایت را کامل می کند. آب قنات روزه هایت را کامل می کند یکی از جمله های زیبایی است که به بچه هایی که روزه پیوندی می گرفتند گفته می شد.  در مجله فرهنگی وبلایت از آنچه لازم است درباره روزه کله گنجشکی بدانید بخوانید

  • پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399

    جشن عروسی

    ماجرای یک جشن عروسی باشکوه

    جشن عروسی از مهمترین اتفاق های زندگی  یک زوج است. هرکسی بسته به سلیقه اش مراسم عروسی را جوری برگزار می کند. یکی در تالارهای عقد و عروسی گران قیمت، یکی هم با طراحی کارت دعوت و ارسال آن به مهمانان برای شرکت در یک عروسی با شکوه . مثل این دعوت نامه که در مجله فرهنگی وبلایت می خوانید.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا

    ریشه های فرهنگی و فلسفه خوراکی های شب یلدا در ایران

    بر اساس باور پیشینیان، شب یلدا زمانی است که فرشته بدی ها که ملقب به اهریمن است بر فرشته خوبی ها که امشاسپندان لقب گرفته است غلبه می کند و به این شکل از فردای آن، خورشید دوباره زاده می شود و روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند. شب یلدا، مملو […]

  • دوشنبه 08 اردیبهشت 1399

    رمضان

    آئین های سنتی ماه رمضان در گیلان

    مثل همه جای ایران، گیلانی ها در ماه رمضان برای خودشان آداب و رسومی دارند. قدمت گیلان آداب و رسوم ماه رمضان در گیلان مثل خود رمضان قدمت دارد.
    آئین های سنتی ماه رمضان در گیلان به فرهنگ مردم این خطه سبز پوش گره خورده. مُسن ترها می گویند آداب و رسوم خاص رمضان در منطقه ما کم نیست.تا جایی که یادمان هست، تنها استقبال از رمضان، هشت آئین ویژه داشتیم. که حالا به جز از دو سه تای آن اثری نمانده.

  • پنجشنبه 02 مرداد 1399

    دهه اول ذی الحجه و آداب و رسوم آن در ایران

    ذی الحجه به معنی صاحب حج است. در تقویم ماه قمری، ذی الحجه آخرین ماه سال است. مومنان در دهه اول ذی الحجه مجموعه اعمالی انجام می دهند که مهمترین آنها نماز دهه اول ذی الحجه و روزه داری است. روز اول این ماه در تقویم ایرانی به اسم روز ازدواج نامگذاری شده.

  • دوشنبه 26 دی 1401

    عروسی ایران

    عروسی و مراسمی که از سه تا هفت شبانه روز طول می کشید

    برای ایرانی ها در همیشه تاریخ مراسم عروسی یکی از مهمترین آیین های خانوادگی و اجتماعی بوده و به مرور زمان خرده فرهنگ های فراوانی را باعث و شامل شده است. شیوه ها و روش های فراوانی دارد مراسم و جشن عروسی در سراسر ایران. مثلا معروف است که قدیمی ها هفت شبانه روز جشن […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    اعتکاف

    پنجره های تازه ، روز های سپید

    بین ۳۶۵ روز خدا، هر سال سه روز است که اسمش ایام البیض است؛ روزهای سپید. فرصتی برای اینکه خانه تکانی کنی تزکیه کنی جان و دلت را. تزکیه یعنی پاکیزه کردن این وقت سال که می رسد اگر ساکن شهری دود گرفته باشی، پنجره های کوچه و محله یک شکل دیگریست. ساکنین آپارتمان های […]

  • شنبه 09 اسفند 1399

    سبزه سبزم، ریشه دارم؛ درباره رسم سبزه انداختن

    سبزه سبز کردن یا سبزه انداختن یکی از مجموعه رسم های نوروز در فرهنگ ایران است. این رسم در فهرست یکی از هزاران میراث ناملموس فرهنگی ایران قرار گرفته. درباره پیشینه سبزه عید، اینکه سبزه عیدِ هزارسال قبل چه شکلی بوده و چه تاثیری بر اقتصاد خانواده ایرانی داشته، موضوع این متن است.

  • پنجشنبه 04 اسفند 1401

    رسم الله رمضونی ماه رمضان

    رسم الله رمضونی ماه رمضان ؛ یک سرگرمی خوشمزه برای بچه ها

    آیین های رمضان بیشتر مخصوص بزرگترهاست اما رسم الله رمضونی در ماه رمضان برای بچه هاست که در کرمان و بم و حتی فارس و گلستان هم رواج داشته. این رسم با خواندن اشعار الله رمضونی شروع و به پول و خوراکی های خوشمزه ختم می شود.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    تاریخچه شب یلدا

    تاریخچه شب یلدا را در فرهنگ اصیل ایرانی جستجو کنید

    بچه که بودیم درمدرسه می گفتند ایرانی ها از اقوام آریایی هستند. شغلشان کشاورزی و دامپروری بوده، در شمال فلات ایران. بعدتر خواندیم که سلمان فارسی، قبل از اسلام آوردن، اسمش روزبه بوده، از ایران؛ حالا هم، سی ام آذر که می شود رسمی داریم به اسم یلدا یا شب چله. فکر کنید به تاریخچه […]

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا و کریسمس

    انطباق شب یلدا و کریسمس | ریشه یابی کریسمس اروپایی ها!!

    طیفی از محققین باور دارند که اساسا بخش گسترده ای از آیین مسیحیت، ناشی از باور های مهرپرستی بوجود آمده است و مسیحیت اختلاط فرهنگی واضحی با مهرپرستی دارد. مثلا تولد حضرت مسیح در آغل هم یکی از این مصادیق است که به گفته مسیحیان، از تولد میترا در غار گرفته شده.

فرهنگ و تمدن

فرهنگ و تمدن

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • یکشنبه 08 تیر 1399

    آثار ملی ایران

    آثار ملی ایران ؛ ملی پوشان تاریخی ایران

    آثار ملی ایران، میراث پدری همه ایرانیان است.مثل سلیمان تپه که اولین اثر ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی است.ثبت آثار تاریخی و میراث فرهنگی ناملموس شرایط خاصی دارد. در بین آثار ثبت شده برخی از گزند تخریب در امان نمانده اند مثل ارگ بم یا عمارت نظامیه. وبلایت جایی است برای پرداختن به تک تک این آثار.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    الگوی مصرف و مدیریت آب و فاضلاب ، بحرانی است.

    آمار ها می گوید: در یکی از استان های کوچک کشور،بطور میانگین هر فرد در یک روز، ۲۰۰ لیتر آب مصرف میکند!! از این ۲۰۰ لیتر، ۴ تا ۵ لیتر مصرف شرب دارد؛ و به دلیل نداشتن زیرساخت های مورد نیاز آب و فاضلاب کشور، همه ۲۰۰ لیتر آب مصرفی باید تا استاندارد مصرف شرب […]

  • چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399

    زباله ها

    چرا یارانه دو ماه خود را برای زباله ها هزینه می کنی؟

    آمارهایی که در دو سه سال اخیر منتشر شده ، می گوید : در تهران روزانه حدود یک و نیم میلیارد تومان صرف جمع آوری زباله ها می شود!!
    به عبارت جالب تر ، هر تهرانی ، سالانه ، یارانه یک ماهش را صرف جمع آوری زباله های خود می کند!
    حالا جالب تر آنجاست که گویا چیزی حدود همین مبلغ ، اندکی بیشتر یا کمتر هم ، صرف تفکیک زباله های خشک و تر می شود!
    یعنی شاید ما در طول یک سال ، دو ماه یارانه خود را در ازای جمع آوری و تفکیک زباله هایمان پرداخت می کنیم!

  • یکشنبه 11 خرداد 1399

    باغ عفیف آباد شیراز

    باغ عفیف آباد شیراز ؛ بهشتی که انتهای یک خیابان به انتظارت نشسته

    باغ عفیف آباد شیراز از نمونه های باشکوه باغ ایرانی است.برای آشنایی با تاریخچه باغ عفیف‌آباد، معماری و ساختمان باغ گلشن،موزه نظامی باغ عفیف‌آباد شیراز، قهوه‌خانه سنتی عفیف آباد،حمام خزینه‌ای باغ و در آخر برای سرزدن به این جاذبه گردشگری،آدرس و مسیر دسترسی به باغ عفیف‌آباد با این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت همراه شوید.

  • سه شنبه 07 مرداد 1399

    باغ های ایرانی ؛ این بهشت های زمینی

    باغ ایرانی هنر معماری ایرانی است. ساختار باغ ایرانی، اجزای مشخصی دارد. تاریخچه باغ ایران به عمر اولین قنات های ایران گره خورده. قدیمی ترین باغ ایرانی را پاسارگاد می دانند. تعداد باغ های ایرانی در جای جای ایران کم نیست. در این مطلب از مفهوم باغ ایرانی گذر کنید و با برخی از معروف ترین باغ های ایرانی آشنا شوید.

  • جمعه 13 تیر 1399

    حرم امام رضا

    ۵ روایت درباره مشهد و بارگاه مُنیرش

    درباره مشهد کمتر ایرانی ای است که نداند. حرم امام رضا از نقاط محبوب مشهد است و زیارت امام هشتم از آئین های ایرانی است. از تاریخچه مشهد، دوره های تاریخی ساخت حرم ، ضریح مطهر، گنبد و مناره های حرم و سقاخانه صحن انقلاب در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • جمعه 13 تیر 1399

    این باغ ایرانی معجزه ای در دل کویر است

    باغ شاهزاده ماهان ، بزرگ ترین و زیباترین باغ ایرانی و از آثار ثبت شده میراث جهانی یونسکو است. می گویند این باغ ایرانی شبیه بهشت است؛ فضایی جذاب با معماری ایرانی. در مجله فرهنگی وبلایت با تاریخچه باغ شاهزاده و جاذبه های آن آشنا شوید.

  • یکشنبه 18 دی 1401

    مسجد گوهر شاد

    مسجد گوهرشاد و ماجرای عروس تیمور لنگ

    گوهرشاد بیگم عروس تیمور لنگ است. زنی که در دل خاندان خونریز و مهاجم تیموریان زندگی می کرد اما به فرهنگ دوستی و هنر پروری و خردمندی شهره است. مسجد گوهرشاد که از آثار به جا مانده از دوره تیموریان است به دستور او ساخته شده. ماجرای مسجد گوهر شاد و عروس تیمور لنگ را در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • سه شنبه 03 تیر 1399

    مسجد وکیل کرمان

    مسجد وکیل کرمان ؛ مسجدی در طولانی ترین راسته بازار ایران

    مسجد وکیل کرمان بخشی از مجموعه تاریخی وکیل است. این مسجد در فهرست مساجد قدیمی ایران ثبت شده و از نظر موقعیت در طولانی ترین راسته بازار ایران قرار گرفته. مسجد وکیل به فرمان یک پدر و پسر خوشنام ساخته شده: خاندان وکیل. ماجرای ساخت این مسجد و ویژگی هایش را بخوانید.

  • چهارشنبه 16 آذر 1401

    بازارهای قدیمی ؛ شما هم اینجا خاطرات مشترک دارید

    بازارهای قدیمی ایران از میراث فرهنگی این سرزمین است.بازار کلمه ای فارسی است؛ به معنی مکان تعیین قیمت. وقعیت بازارهای ایران معمولا در نزدیکی دروازه مهم شهر یا مسیرهای اصلی  قرار داشته. با فهرست بازارهای سنتی ایران در این متن آشنا شوید.

  • دوشنبه 10 بهمن 1401

    کبوتر خانه در ایران

    وقتی کبوترها آپارتمان نشین بودند…

    معماری کبوترخانه در ایران از شاهکارهای فرهنگ و تمدن ماست؛ از هزاران سال قبل کبوترها در ایران خانه اختصاصی داشتند و نحوه ساخت کبوترخانه کاملا حساب شده بود و سود دوطرفه هم داشت تا جایی که صاحبان کبوترخانه های اصفهان پول پارو می کردند.

  • پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401

    خواهرخواندگی ؛ پیوند سیاسی فرهنگی بین شهرهایی که شهردار های باهوش دارند!

    خواهرخواندگی یک قرارداد فرهنگی ست که دو شهر متعهد می شوند تا دو خواهر در رشد فرهنگی ،اقتصادی ، آموزش و ورزش ، بهداشت و سلامت ، گردشگری و محیط زیس به یکدیگر کمک کنند. اولین نشان خواهر خواندگی ، نام گذاری متقابل دو خیابان از هر شهر ، به نام  هم است در مجموع شهرهای کره ی زمین ، در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ خواهر خوانده دارند.

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    کوچه آشتی کنان و مدیریت شهری

    رسم بود وقتی دو نفر را می خواستند آشتی دهند، مسیرشان را به سمت این کوچه ها می کشیدند. تنگی کوچه و نبودِ راه پیش و پس ، حریف غرورشان می شد؛ دو نفر ، رو در رو  می شدند.
    سلام و علیکی بود . در تنگی کوچه ها گیر می کردند به هم و همین آغازی می شد برای یک لبخند. رد که می شدند از هم ، کدورت های قبلی رد شده بود.

  • جمعه 23 دی 1401

    پلو مخلوط

    آموزش آشپزی، پلو مخلوط در وبلایت

      پلو یکی از رایج ترین روش های پخت برنج توی ایرانه که معمولا با خورشت سرو میشه اما پلوی مخلوط، خودش یک غذای کامله می تونید با ماست یا سبزی خوردن نوش جان کنید😋 بریم با هم پلوی مخلوط بپزیم تا توی این هوای سرد 🌧 عطرش خونه رو پر کنه 🥣 موادی که […]

  • پنجشنبه 15 دی 1401

    روز جهانی خط بریل

    روز جهانی خط بریل؛ درفشی که یک نفر را کور کرد و چشم بقیه را روشن!

    روز جهانی بریل برای یادبود جامعه نابینایان و روشندلال است. داستان خط بریل از یک اتفاق تلخ شروع شد و حالا جهانی شده.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    تفکیک زباله و نکاتی مهم که رعایتشان نشانه فرهنگ ماست!

    جداسازی و تفکیک زباله یک فرهنگ است . فرهنگی که در ایران خیلی جا نیوفتاده اما قوانین و نکات ساده و اولیه ای دارد که با رعایت کردن آن می توان خیلی زود کیفیت زندگی و سلامت جامعه را با رعایت کردن آن ارتقا داد. چند نکته ای از تفکیک زباله و مدیریت پسماند که […]

  • جمعه 30 دی 1401

    مسجد نصیر الملک

    مسجد نصیر الملک؛ صورتی ترین مسجد دنیا

    از قدیم گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن؛ داستان مسجد نصیرالملک یا همان صورتی هم از این جنس است.درباره اینکه معماری مسجد تاریخی نصیرالملک چرا این قدر جذاب است و صاحب آن چه کسی بوده بخوانید.

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    ویتامین ها

    ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم

    ویتامین ها ریزمغذی هایی هستند روزانه در غذاهای مصرف روزانه به آنها نیاز داریم. اینکه حداقل نیاز یک فرد بالغ چقدر است و چرا این میلی گرمی های مفید مهم است در متن ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم گفته شده است. در سفره ایرانی مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ غذا و سلامتی بخوانید.

زندگی ایرانی

ایرانگردی

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • چهارشنبه 28 خرداد 1399

    تربیت فرزند

    گلیم تربیت و پای دراز کودک

    گاهی کودک در جمع حرفی ناشایست خطاب به بزرگتری بر زبان می آورد که لازم است پدر و مادر او را تنبیه کنند؛ اما آنها لذت هم می برند و شاید بدشان نیاید کودک را تایید کنند! متن گلیم تربیت و پای دراز کودک از تربیت فرزند در فرهنگ خانواده در ایران می گوید. در مجله فرهنگی وبلایت از اخلاق ایرانی بخوانید.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    شبدر قرمز ، سبزی فراموش شده

    سبزی های فراموش شده

    به جز کاهو و کلم و آنچه در انواع سالادها و غذاها مصرف می کنیم خیلی از گونه ها هم هست که تقریبا فراموش کرده ایم سبزی هایی که در گذشته تعداد شان خیلی بیشتر و متنوع تر بود و هنوز هم در بعضی از روستاها مصرف می شود شبدر و یونجه دوتا از آنهاست […]

  • جمعه 02 خرداد 1399

    روابط زناشویی در این سبک زندگی…

    روابط زناشویی در سال های اخیر در خانواده ها به بحران و بحث روز تبدیل شده. اتفاقی که در خانواده دهه های قبل به نوع دیگری خودش را نشان می داد حالا دلیل و ریشه خیلی از پرونده های طلاق است. متن روابط زناشویی در این سبک زندگی با روایت داستانی به این مسئله پرداخته که چرا به اینجا رسیده؟ صفحات اخلاق ایرانی در مجله فرهنگی وبلایت را ورق بزنید.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    تغذیه در گرمازدگی و ۱۱ خوراکی که جلوی گرما را می گیرد

    تغذیه در گرمازدگی راه حل کلیدی این مشکل است.یرای جلوگیری از گرمازدگی این ۱۱ خوراکی منوی پیشنهادی اختصاصی سفره ایرانی مجله فرهنگی وبلایت است که برای شما و از آخرین منابع پژوهشی روز. پیشنهادهایی که جلوی گرمازدگی تابستان و گرمای شدید را می گیرد و بدنتان را خنک نگه می دارد برای جنگیدن با این فصل زیبا و گرمایش. 

  • شنبه 17 خرداد 1399

    فرهنگ ایران زمین

    آقای روزگار! فرهنگ ایران زمین ، ناموس این ملت است!

    فرهنگ ایران در طول تاریخ بارها مورد تهاجم قرار گرفته. از حمله مغول تا همین روزها که فرهنگ امری جهانی شده این اتفاق هرروز در شکل های مختلف تکرار می شود. متن آقای روزگار ! فرهنگ ایران زمین ، ناموس این ملت است ! در همین باره می گوید. مجله فرهنگی وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

    رانندگی بین خطوط

    فرهنگ رانندگی و ماجرای راندن بین خطوط

    رانندگی بین خطوط یکی از قوانین راهنمایی و رانندگی برای رانندگان خودرو است که در ایران نیز سالهاست روی آن تاکید می شود. پلیس می گویند برای رانندگی هم باید فرهنگ سازی شود. چرا نمی توانیم  بین خطوط  حرکت کنیم ؟! در متن فرهنگ رانندگی و ماجرای راندن بین خطوط به ریشه های  قانون مداری در فرهنگ فرهنگی پرداخته ایم. اینکه تفاوت رانندگی  ما با یک آلمانی مثلا چیست؟ در مجله فرهنگی وبلایت بیشتر بدانید. 

  • شنبه 17 خرداد 1399

    تجارت فرهنگ در راسته بازار صنایع فرهنگی

    اقتصاد فرهنگ بیش از چهل سال است در دنیا جایگاه ویژه ای پیدا کرده اما در ایران چند سالی است مورد توجه قرار گرفته است. صنایع خلاق از شاخه های مهم اقتصاد فرهنگ است که تجارت پرسودی برای کشورهاست. از تجارت فرهنگ در صفحه کاسبی و بازار مجله فرهنگی وبلایت بیشتر بدانید.

  • جمعه 02 خرداد 1399

    فشار نون و اقتصاد مدرن

    فشار نون، بیماری اقتصاد مدرن

    وظیفه ی نون همیشه سیر کردن شکم نیست اساسا این روزا ، نون فقط اون ورقه ی ۸۰ – ۷۰ سانتی ساخته شده از گندم و جوش شیرین نیس می دونید نون در آوردن سخته. متن فشارِ نون؛ بیماری اقتصاد مدرن در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت از داستان انگیزه های درآوردن پول در این روزها می گوید.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    تو کاکتوس را می شناسی؟!

    تو کاکتوس را می شناسینماد عشق استلباس سبز به تن می کندمقاومت می کندسختی می کشدگریه می کندو گاهی می خنددآری من هستم. گلدان های زیبای کاکاتوس که باز هم هوس خریدنشان به سرم زده؛ وقتی با گلدان های زیبایم از گل فروشی بیرون می آییم یادم می افتد که این بار هزارم است شانس […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    کوتاه ترین مسیر

    توسعه مهارت ارتباط اجتماعی از مباحثی که باید برای یادگیری و درونی کردنش زمان گذاشت. ساده ترین مفاهیم مثل حفظ حریم شخصی و رعایت فاصله در صف بخشی از حقوق اجتماعی است. کوتاه ترین مسیر داستان تکراری برخی جوامع است که در ادارات و اماکنی که ارباب رجوع زیاد دارد هر روز تکرار می شود.

  • یکشنبه 13 آذر 1401

    روز جهانی معلولین

    روز جهانی معلولان،۹ نفر از ما باید حواسش به ۱ نفر، بیشتر باشد

    ۱۲ آذر هر سال، روز معلولان به یک شعار اختصاص دارد و هر سال بر یکی از جنبه های زندگی معلولان تاکید می شود تا بقیه جامعه بر اساس آن رفتار کند و به هموار کردن مسیر زندگی این قشر از جامعه فکر و اقدام کند. مثلا شعار روز جهانی معلولان در سال ۲۰۲۲ این […]

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    افکار بیمار

    لوییز هی درکتاب شفای درون میگه: تمام بیماری ها از افکار سرچشمه میگیرند یعنی افکار ما هستند که بیماری ها را تولید میکنند – به چند کارگر ساده جهت کار در کافی شاپ… – به یک مدیر با سابقه جهت… لوییز هی درکتاب شفای درون میگه:تمام بیماری ها از افکار سرچشمه میگیرندیعنی افکار ما هستند […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    توهم دانش

    محصول کارخانه های فرهیخته گری چیست !؟

    فرهیختگان ، فرهنگ ، تربیت ، صبر ، زندگی ، برنامه ریزی و مدیریت ، مدرک تحصیلی صبر به معنی استقامت و پایداری، برای رسیدن به هدفیه که بش اعتقاد داریم! ینی یه استراتژی طولانی برای رسیدن به هدف نهایی؛ که یکی از مهمترین ویژگیاش مدیریت زمانه! کسی که وارده محدوده صبر میشه، پیشاپیش پیروز […]

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    پیله ی هوس

    – دلم می خواد …. دلم نمی خواد – می خوام همون طور که دوست دارم زندگی کنم  – بی خیال بذار اون جور که دوست داره زندگی کنهولش کن …دیالوگ هایی آشنا از آدمهایی که تعدادشان کم نیست.جوری که انگار دارد به سمت فرهنگ شدن هم پیش می رود وآدمهایی از این دست شاید در […]

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    صندلی نماز

    صندلی برای نماز، فرهنگ را بالا می برد؟!

    صندلی نماز در انواع مدل های تاشو و … در اغلب مساجد شهر این روزها هست. دهه های قبل از صندلی نماز خبری نبود. قدیمی ترهای صف اولی مسجد که عمدتا از سالخوردگان بودند با وجود درد زانو و مفاصل نماز را تا می شد ایستاده اقامه می کردند تا… این صندلی برای نماز است. صندلی اضافه شده به فرهنگ نماز . صندلی برای نماز، فرهنگ را بالا می برد در همین موضوع نکته های جالبی دارد. با مجله فرهنگی وبلایت همراه باشید

  • دوشنبه 07 آذر 1401

    ایران استرالیا

    هشت آذری ها و آن مربی برزیلی، والدیر ویرا

    چند سال پیش از این، تو برنامه ای که از شبکه دو پخش می شد و در مورد حماسه ۸ آذر ملبورن استرالیا بود، والدیر ویرا سرمربی تیم ملی در اون بازی و محمد خاکپور مدافع تیم، مهمون برنامه بودن…🥳 ویرا اون سال بعد از باخت تیم ملی به قطر و عدم صعود مستقیم مون […]

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    باید نگهش داشت

    چیزی نیست که آدم در جایی بگذارد و خودش همان طور باقی بماند … عاملی که خانواده را به هم پیوند می دهد همین محبّت است زندگی راواقعا مایه ی آرامش می کند محبت چیزی است که باید نگهش داشت ، باید از آن مراقبت کردچیزی نیست که آدم در جایی بگذارد و خودش همان […]

  • شنبه 13 اردیبهشت 1399

    راهنمای سفر بیشتر با پول کمتر

    آخرین باری که سفر رفتید کی بود ؟ موجودی کارت بانکی تان قبل رفتن به سفر چقدر بود و بعدش چقدر شد ؟ ارزشش را داشت؟ تجربه سفر برای خیلی از ما مشروط به داشتن پول زیاد است. اما اهالی گردشگری می توانند راهنمای سفر بیشتر با پول کمتر باشند. در مجله فرهنگی وبلایت از کم کردن خرج و مخارج سفر بخوانید.

مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت

تازه ترین مطالب

این مطالب را با دقت بخوانید!

تبلیغات
رادیوطور
مجله اینترنتی وبلایت

خیابان مشاهیر

در خیابان مشاهیر بسراغ شناسنامه دارهای این سرزمین می رویم
سعی مان این است؛
از اهل علم و ادب و هنر تا ورزشکاران و پهلوانان و البته دردانه های همیشه سرافراز، شهدای وطن
سری به زندگی ایشان می زنیم و در کوچه پس کوچه های خاطراتشان،
از زیست پر منفعت آن بزرگان و بزرگواران می آموزیم
خیابان مشاهیر، کوچه ها و خانه های ماندگار، بسیار دارد...

بیشتر بخوانید
استودیو فرهنگ
مجله اینترنتی وبلایت

تالار هنر

اینجا قرار است فرهنگ ایرانی را بارها و بارها جلوی دوربین بنشانیم.
فرهنگ،از گوشه های مختلف زندگی بگوید
و ما تصویرش را قاب های خوش رنگ و لعاب بگیریم.
برسانیم به رواق منظر چشم شما
استودیو فرهنگ آلبوم تصویری وبلایت است...

مجله اینترنتی وبلایت
تبلیغات