سایت مجله فرهنگی وبلایت

اینجا دنیای ماست؛ سراسر محتوای واقعی، برای تجربه یک زندگی بهتر!

وبلایت

حسینیه جاجرمی بجنورد

ویدئو

شب یلدا در آسمان چه خبر است؟

پادکست

شهرام ناظری

کتابه

پزشکی

زندگی ایرانی

گفتگو

همسایه های وبلایت

چایخانه

کلیک کن، یه استکان چای بِخر

یه نقالی گوش کن!
چایخانه

رویدادهای فرهنگی هفته

تحلیل رادیویی
چایخانه

گفتگوی اهالی علم و اندیشه

ایران، تاریخ، تمدن
گنجینه آیین های ایرانی
گنجینه آیین های ایرانی

آیین های ایرانی

همه مطالب

بعدی مطلب بعدی مجله فرهنگی وبلایت
قبلی مطلب قبلی مجله فرهنگی وبلایت
  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا و کریسمس

    انطباق شب یلدا و کریسمس | ریشه یابی کریسمس اروپایی ها!!

    طیفی از محققین باور دارند که اساسا بخش گسترده ای از آیین مسیحیت، ناشی از باور های مهرپرستی بوجود آمده است و مسیحیت اختلاط فرهنگی واضحی با مهرپرستی دارد. مثلا تولد حضرت مسیح در آغل هم یکی از این مصادیق است که به گفته مسیحیان، از تولد میترا در غار گرفته شده.

  • جمعه 22 مرداد 1400

    سنت نذری

    نذری که ادا می شود ؛ قحطی بزرگ و فرهنگ نذری در ایران

    نذری غالبا اگرچه چای و شربت بود، اما حالا صحبت از گرسنگی بود؛ دیگ های نذری در حالی رفت روی آتش که بیشتر غله و آذوقه شهر دست محتکرین بود.
    اما به گواه مورخانی چون اکبر شهری؛ اهل خیری هم اگر یافت شد؛ از میان همان طبقات فقیر و متوسط بود که دیگ‌های دمپخت نذری بار ‌گذاشتند.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    آرتمیس

    آرتمیس، گیاه مناسب دسته گل عروس

    آرتمیس یا درمنه گیاهی دارویی است که کاربردهای دیگری هم دارد. مثلا در برخی فرهنگ ها در غرب آسیا از آرتمیس در تزئین دسته گل عروس استفاده می شود. آرتمیس گیاهی تلخ است اما به عنوان نماد و مفهومی خاص استفاده می شود. در متن زیر در مجله فرهنگی وبلایت از آرتمیس، گیاه مناسب دسته گل عروس بخوانید. شاید انتخاب شما هم این گیاه باشد.

  • یکشنبه 30 بهمن 1401

    حشن سپندارمذگان روز عشق ایرانی

    همه چیز درباره سپندارمذگان؛ روزی برای قدردانی از زنان عاشق ایرانی

    جشن سپندارمذگان همان روز عشق از آیین های ایرانی فراموش شده است. جشنی که در نبود آن ولنتاین غربی به جای اش آمد و رسم عشق ورزی ایرانی ها شده. آنچه در سپندارمذگان می گذرد ممکن است در ظاهر شبیه ولنتاین باشد اما ریشه اش به ۲۰ قرن قبل از تولد مسیح می رسد و رنگ و بوی پاکی زن ایرانی را دارد.

  • چهارشنبه 20 مرداد 1400

    مراسم محرم ندوشن

    ندوشن ؛ عزای محرم اینجا ۷۲ روز است…

    مراسم محرم ندوشن با وجود همه شباهت هایش، آئین های اختصاصی خودش را دارد. ندوشنی ها ارادت خاصی به امام حسین دارند و این پس آئین های متعددی که در ماه محرم و صفر برگزار می کنند به خوبی پیداست. محرم ندوشن در فهرست میراث فرهنگی در قسمت میراث معنوی به ثبت رسیده. پرسه زنی، ذکرخوانی، بهر شهید ، نخل گردانی، آئین صلاه و … هرکدام برای خود داستانی دارد. اینجا عزای شیدالشهدا ۷۲ روز است.

  • دوشنبه 15 اردیبهشت 1399

    دانش سنتی

    دانش سنتی؛ مادر علم جدید

    دانش سنتی را مادر علم جدید می دانند. پدران ما در گذشته با دانش و مهارت هایی که سینه به سینه به آنها رسیده بود، اموراتشان را می گذراندند. نمونه آثار و بناهای تاریخی گذشته همگی حاصل تجربه و دانش سنتی آنهاست. نمونه های دانش بومی در ایران موفق و در بسیاری موارد کم نظیر است. در این باره متن زیر را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • جمعه 02 خرداد 1399

    سنت وقف

    سنت وقف؛ ارثیه عمومی که به شما رسیده

    وقف از سنت های دیرپا در ایران و البته جهان است. در فرهنگ ایرانی، سنت وقف به صورت فرهنگ عمومی درآمده و بسیاری از ابنیه و حمام و مدرسه های قدیمی از همین بخش ها در وقف است. در حقیقت وقف ارثیه عمومی است. در مجله فرهنگی وبلایت از آئین های ایرانی بدانید.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    قصه های شب یلدا

    معرفی قصه های شب یلدا برای کودکان و تاثیرات تربیتی آن

    چرا قصه گویی شب یلدا، یک سنت پسندیده است؟! قصه گویی در شب یلدا بی دلیل نبوده و در گذشته ها که خانواده ارزش بیشتری داشت و بنیاد صمیمی تری بود، کودکان نیز مورد توجه ویژه ای بودند و یکی از آداب و رسوم شب یلدا به کودکان مربوط میشد. داستان اساسا یکی از بهترین […]

  • پنجشنبه 02 مرداد 1399

    دهه اول ذی الحجه و آداب و رسوم آن در ایران

    ذی الحجه به معنی صاحب حج است. در تقویم ماه قمری، ذی الحجه آخرین ماه سال است. مومنان در دهه اول ذی الحجه مجموعه اعمالی انجام می دهند که مهمترین آنها نماز دهه اول ذی الحجه و روزه داری است. روز اول این ماه در تقویم ایرانی به اسم روز ازدواج نامگذاری شده.

  • دوشنبه 10 بهمن 1401

    هنر نقالی و پرده خوانی در ایران

    آیین نقالی؛ روایت از مردانی که قصه جا به جا می کردند

    آیین نقالی و پرده خوانی از میراث فرهنگی ایران است که قدمت باستانی دارد. قصه های نقالان، فرهنگ ایرانی و اسلامی را سینه به سینه به ما رسانده است. درباره هنر نقالی و ویژگی های هنرمندان نقال بیشتر بدانید

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    هدیه شب یلدا

    رسم هدیه دادن در شب یلدا

    رسم هدیه دادن در شب یلدا یکی از رسوم فرهنگ ایرانی است. خرید هدیه مناسب یلدا یک هنر است. هدیه شب یلدا بسته به منطقه جغرافیایی می تواند هدیه اختصاصی باشد. در این صفحه از خرید هدیه با چاشنی یلدا گفته ایم. در مجله فرهنگی وبلایت از آئین یلدا بیشتر بدانید.

  • جمعه 08 مرداد 1400

    گلریزان

    یک نکته جالب درباره رسم گلریزان که نمی دانید

    رسم گلریزان از رسوم قدیمی در فرهنگ ایران است. گلریزان در زورخانه ها برگزار می شده و در اصل از مرام و آئین های پهلوانی است. وجود گل در این سنت صرفا برای زیبا نبوده و دلیل خاصی داشته است که در این متن به آن اشاره شده است. پوریای ولی و تختی از چهره های نامدار گلریزان اند.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    اعتکاف

    پنجره های تازه ، روز های سپید

    بین ۳۶۵ روز خدا، هر سال سه روز است که اسمش ایام البیض است؛ روزهای سپید. فرصتی برای اینکه خانه تکانی کنی تزکیه کنی جان و دلت را. تزکیه یعنی پاکیزه کردن این وقت سال که می رسد اگر ساکن شهری دود گرفته باشی، پنجره های کوچه و محله یک شکل دیگریست. ساکنین آپارتمان های […]

  • چهارشنبه 09 آذر 1401

    جشن آذرگان

    جشن آذرگان و آداب و رسوم ایرانیان باستان

    ایرانیان باستان، ۹ ام هر ماه را به عنوان آذر روز می شناختند و در آن روز نیایش های مخصوصی داشتند. آتش نیایش که پنجمین نیایش از پنج نیایش خرده اوستا به حساب می آید در آذر روزها خوانده می شود.

  • یکشنبه 09 بهمن 1401

    جشن سده

    از جشن سده و گل بهمن چه می دانید؟

    جشن سده جشن ایرانیان باستان است. این آئین با کشاورزی گره خورده. از خاکستر چوب های آتش زده در جشن سده به زمین های کشاورزی می پاشیدند. برخلاف باور عموم، سده ارتباطی با دین و مذهب زرتشت ندارد و در کتاب زرتشتیان اشاره ای به آن نشده است. از این آئین ایرانی بیشتر بدانید.

  • جمعه 15 فروردین 1399

    فراخوانی که برگزارکننده اش خدا بود…!

    او تجسم حکومت الهی، تجسم  آیات قرآن در میان مسلمین، تجسم «برکافران سخت گیر و با همدیگر مهربانند » و تجسم عدل مطلق بود . او فقرا را به خود نزدیک می کرد و ضعفا را مورد رعایت خاص قرار می داد. برجستگانی که با پول و زور و بقیه وسایل مطرح شدن ، خودشان را به ناحق مطرح کرده بودند ، در نظر علی با خاک یکسان بودند. آنچه در چشم و دل او ارزش داشت ؛ ایمان و تقوا و اخلاص و جهاد و انسانیت بود.

  • چهارشنبه 23 مهر 1399

    شله زرد نذری صفر

    داستان شله زرد نذری بیست و هشت صفر

    غذاهای نذری بیست و هشتم صفر در مناطق مختلف ایران متنوع است. شله زرد، شله مشهدی، حلیم نذری از مهمترین غذاهای نذری ماه صفر است. در بخش آئین های ایرانی و دین مجله فرهنگی وبلایت داستانی با مضمون نذری بیست و هشت صفر به روایت لیلا صادق محمدی بخوانید.

  • چهارشنبه 25 تیر 1399

    سندباد

    سندباد بحری ، بندر سحرآمیز سیراف و آهنگ هله مالی

    سندباد بحری و داستان‌های هزار و یک شب از دل برخی از افسانه‌ سرایی های دوره ساسانی و برخی از سفرنامه‌های بازرگانان ایرانی در قرن‌های اولیه اسلام برگرفته شده. بعدها به واسطه تجارت بصره و سیراف با کشورهای هند و چین و شروع ادبیات جدید، داستان‌هایی در آمیزش با فرهنگ عرب، در دل هزار و یک شب جای گرفتند.

فرهنگ و تمدن

فرهنگ و تمدن

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • یکشنبه 08 تیر 1399

    آثار ملی ایران

    آثار ملی ایران ؛ ملی پوشان تاریخی ایران

    آثار ملی ایران، میراث پدری همه ایرانیان است.مثل سلیمان تپه که اولین اثر ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی است.ثبت آثار تاریخی و میراث فرهنگی ناملموس شرایط خاصی دارد. در بین آثار ثبت شده برخی از گزند تخریب در امان نمانده اند مثل ارگ بم یا عمارت نظامیه. وبلایت جایی است برای پرداختن به تک تک این آثار.

  • چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399

    زباله ها

    چرا یارانه دو ماه خود را برای زباله ها هزینه می کنی؟

    آمارهایی که در دو سه سال اخیر منتشر شده ، می گوید : در تهران روزانه حدود یک و نیم میلیارد تومان صرف جمع آوری زباله ها می شود!!
    به عبارت جالب تر ، هر تهرانی ، سالانه ، یارانه یک ماهش را صرف جمع آوری زباله های خود می کند!
    حالا جالب تر آنجاست که گویا چیزی حدود همین مبلغ ، اندکی بیشتر یا کمتر هم ، صرف تفکیک زباله های خشک و تر می شود!
    یعنی شاید ما در طول یک سال ، دو ماه یارانه خود را در ازای جمع آوری و تفکیک زباله هایمان پرداخت می کنیم!

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    وابستگی به ماکارونی

    مادرم می گوید : اولین باری که ماکارونی خوردم در مدرسه بود در جشنی که برای پایان سال ، گرفته بودند دیدن رشته های زرد رنگ در ظرف های کوچک ؛ آنقدر برایم دلنشین بود که تا به خانه برگشتم به مادر بزرگت گفتم : امشب ماکارونی درست کن پاسخ مادربزرگ هم در نوع خود جالب بود : چی هست ؟!!

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    تفکیک زباله و نکاتی مهم که رعایتشان نشانه فرهنگ ماست!

    جداسازی و تفکیک زباله یک فرهنگ است . فرهنگی که در ایران خیلی جا نیوفتاده اما قوانین و نکات ساده و اولیه ای دارد که با رعایت کردن آن می توان خیلی زود کیفیت زندگی و سلامت جامعه را با رعایت کردن آن ارتقا داد. چند نکته ای از تفکیک زباله و مدیریت پسماند که […]

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    مسجد نائین

    مسجد جامع نائین؛ ۱۲۰۰ سال، رکوع و سجود و حمد و ثنا

    اگر می خواهید با یکی از اولین مساجد ساخته شده در ایران آشنا شوید، مسجد جامع نائین را ببینید. نائین شهری کویری و داغ با مسجدی که در طول ۱۲۰۰ سال، علاوه بر اهالی شهر از مسافران غریبه زیادی پذیرایی کرده است. مسجدی که ۱۲ قرن سِن دارد مسافرانی که خسته از راه دراز با […]

  • جمعه 13 تیر 1399

    این باغ ایرانی معجزه ای در دل کویر است

    باغ شاهزاده ماهان ، بزرگ ترین و زیباترین باغ ایرانی و از آثار ثبت شده میراث جهانی یونسکو است. می گویند این باغ ایرانی شبیه بهشت است؛ فضایی جذاب با معماری ایرانی. در مجله فرهنگی وبلایت با تاریخچه باغ شاهزاده و جاذبه های آن آشنا شوید.

  • دوشنبه 10 بهمن 1401

    کبوتر خانه در ایران

    وقتی کبوترها آپارتمان نشین بودند…

    معماری کبوترخانه در ایران از شاهکارهای فرهنگ و تمدن ماست؛ از هزاران سال قبل کبوترها در ایران خانه اختصاصی داشتند و نحوه ساخت کبوترخانه کاملا حساب شده بود و سود دوطرفه هم داشت تا جایی که صاحبان کبوترخانه های اصفهان پول پارو می کردند.

  • پنجشنبه 04 اردیبهشت 1399

    بازار وکیل شیراز ، آیینه تاریخ و معماری ایران که فراموش شده!

    بازار وکیل شیراز از بازارهای قدیمی ایران است. یادگاری زیبا از معماری ایرانی که از کریمخان زند برایمان به ارث رسیده. این روزها سقف بازار وکیل شیراز در حال ریزش است. اما کسی به فکرش نیست. قصه بازار وکیل شیراز، وکیل بی وکیل را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید

  • سه شنبه 03 تیر 1399

    مسجد وکیل کرمان

    مسجد وکیل کرمان ؛ مسجدی در طولانی ترین راسته بازار ایران

    مسجد وکیل کرمان بخشی از مجموعه تاریخی وکیل است. این مسجد در فهرست مساجد قدیمی ایران ثبت شده و از نظر موقعیت در طولانی ترین راسته بازار ایران قرار گرفته. مسجد وکیل به فرمان یک پدر و پسر خوشنام ساخته شده: خاندان وکیل. ماجرای ساخت این مسجد و ویژگی هایش را بخوانید.

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    برند حلال

    برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید

    برند حلال روی بسته بندی بعضی از مواد غذایی به چشم تان خورده است.می دانید این کلمه چه کاربرد و مفهومی دارد و چه تمایز و تفاوتی با بقیه محصولات دارد؟
    در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت آمده است. چیستی برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید، بخوانید.

  • پنجشنبه 15 دی 1401

    روز جهانی خط بریل

    روز جهانی خط بریل؛ درفشی که یک نفر را کور کرد و چشم بقیه را روشن!

    روز جهانی بریل برای یادبود جامعه نابینایان و روشندلال است. داستان خط بریل از یک اتفاق تلخ شروع شد و حالا جهانی شده.

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    کوچه آشتی کنان و مدیریت شهری

    رسم بود وقتی دو نفر را می خواستند آشتی دهند، مسیرشان را به سمت این کوچه ها می کشیدند. تنگی کوچه و نبودِ راه پیش و پس ، حریف غرورشان می شد؛ دو نفر ، رو در رو  می شدند.
    سلام و علیکی بود . در تنگی کوچه ها گیر می کردند به هم و همین آغازی می شد برای یک لبخند. رد که می شدند از هم ، کدورت های قبلی رد شده بود.

  • سه شنبه 07 مرداد 1399

    باغ های ایرانی ؛ این بهشت های زمینی

    باغ ایرانی هنر معماری ایرانی است. ساختار باغ ایرانی، اجزای مشخصی دارد. تاریخچه باغ ایران به عمر اولین قنات های ایران گره خورده. قدیمی ترین باغ ایرانی را پاسارگاد می دانند. تعداد باغ های ایرانی در جای جای ایران کم نیست. در این مطلب از مفهوم باغ ایرانی گذر کنید و با برخی از معروف ترین باغ های ایرانی آشنا شوید.

  • چهارشنبه 16 آذر 1401

    بازارهای قدیمی ؛ شما هم اینجا خاطرات مشترک دارید

    بازارهای قدیمی ایران از میراث فرهنگی این سرزمین است.بازار کلمه ای فارسی است؛ به معنی مکان تعیین قیمت. وقعیت بازارهای ایران معمولا در نزدیکی دروازه مهم شهر یا مسیرهای اصلی  قرار داشته. با فهرست بازارهای سنتی ایران در این متن آشنا شوید.

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    قورمه سبزی، غذای ایرانی یا افغانستانی؟

    می گویند ذائقه ایرانی ها به سمت ترشی و شوری متمایل است و در بین غذاها ، قورمه سبزی سمبل ذائقه ایرانی.احتمالا به خاطر همین، انقدر جا افتاده که حداقل از صد سال قبل تا به امروز، دستور پختش هیچ تغییری نکرده! قورمه سبزی به نوعی غذای ملی ایرانی به حساب می آید.طرز تهیه قورمه سبزی را هر بانوی ایرانی می داند و طعم و مزه اش با ذائقه ایرانی ها جور است.

  • جمعه 23 دی 1401

    پلو مخلوط

    آموزش آشپزی، پلو مخلوط در وبلایت

      پلو یکی از رایج ترین روش های پخت برنج توی ایرانه که معمولا با خورشت سرو میشه اما پلوی مخلوط، خودش یک غذای کامله می تونید با ماست یا سبزی خوردن نوش جان کنید😋 بریم با هم پلوی مخلوط بپزیم تا توی این هوای سرد 🌧 عطرش خونه رو پر کنه 🥣 موادی که […]

  • جمعه 13 تیر 1399

    حرم امام رضا

    ۵ روایت درباره مشهد و بارگاه مُنیرش

    درباره مشهد کمتر ایرانی ای است که نداند. حرم امام رضا از نقاط محبوب مشهد است و زیارت امام هشتم از آئین های ایرانی است. از تاریخچه مشهد، دوره های تاریخی ساخت حرم ، ضریح مطهر، گنبد و مناره های حرم و سقاخانه صحن انقلاب در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • یکشنبه 11 خرداد 1399

    باغ عفیف آباد شیراز

    باغ عفیف آباد شیراز ؛ بهشتی که انتهای یک خیابان به انتظارت نشسته

    باغ عفیف آباد شیراز از نمونه های باشکوه باغ ایرانی است.برای آشنایی با تاریخچه باغ عفیف‌آباد، معماری و ساختمان باغ گلشن،موزه نظامی باغ عفیف‌آباد شیراز، قهوه‌خانه سنتی عفیف آباد،حمام خزینه‌ای باغ و در آخر برای سرزدن به این جاذبه گردشگری،آدرس و مسیر دسترسی به باغ عفیف‌آباد با این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت همراه شوید.

زندگی ایرانی

ایرانگردی

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • پنجشنبه 17 آذر 1401

    فاطمیه

    همانا کوتاهی عمر فاطمه، به بلندای قامت ظلم است…

    ندای خدا را که نمی شنیدند، اگر هم صدایی بود، بین نعره های شمشیر هایشان پنهان می شد. حمله کردند تا صدای حق را خاموش کنند، در دامنه کوه احد سنگر گرفتند. محمّد (ص) به خواستِ مردمش، زره بر تن کرد تا بیرون از شهر، با دشمنان قریشی بجنگد! او خواب دیده بود آنچه را […]

  • جمعه 15 فروردین 1399

    پای این چند خوراکی نباید به یخچالتان برسد!

    دانستن این نکته های ساده از خوراکی ها فرهنگ سلامت مان را بالا می برد هرچه فرهنگ سلامت خود را بالاتر ببریم با کیفیت تر زندگی می کنیم. اما چند خوراکی خوردنی هست که علیرغم تصور خیلی نیاز به خنکی و رطوبت یخچال ندارد. همین که در دمای اتاق نگهداری شود برای حفظ طعم و ماندگاری اش کافی است.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    و علیک بالاقتصاد

    ذهنمون شرطی شده واژه ی اقتصاد رو که میشنویم نا گهان ذهنمون میره سراغ پول ؛ بازار ، تورم ، خرید و فروش و سرمایه به کسی میگیم مقتصِد ؛ که ذهنش درگیر حساب و کتاب و خرج کمتره اما در فرهنگ واژه ها ؛ اولین معنای اقتصاد ؛ میانه روی در هر کاریست ذهن […]

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    روزه دین یهود

    چرا روزه در دین یهود واجب شده و منطق آنها چیست؟

    آداب و رسوم زندگی و فرهنگ مردمان یهود در سراسر جهان ،کاملا برگرفته و منطبق بر دستورات دین شان است
    روزه ی کیپور یکی از روزه های واجبی ست که از غروب تا غروب روز بعد به طول می انجامد
    ۲۵ ساعت ، خودداری از خوردن ، آشامیدن ، استحمام ، استفاده از عطر و …

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    کمپین ۷۰ ساله برای حمایت از کالای ملّی

    کمپین را برقرار ۷۰ سال گذاشتند . نتیجه هم داد ؛ که شهروندان ژاپنی ، سنگ تمام گذاشتند در خرید محصولاتی که خودشان تولید کرده بودند . تقاضا ، بیشتر و بیشتر شد . نیاز به نیروی کارهم بیشتر و بیشتر . ژاپنی های بیکار رفتند سرکار . نان بردند سر سفره هایشان . خندیدند […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    شبدر قرمز ، سبزی فراموش شده

    سبزی های فراموش شده

    به جز کاهو و کلم و آنچه در انواع سالادها و غذاها مصرف می کنیم خیلی از گونه ها هم هست که تقریبا فراموش کرده ایم سبزی هایی که در گذشته تعداد شان خیلی بیشتر و متنوع تر بود و هنوز هم در بعضی از روستاها مصرف می شود شبدر و یونجه دوتا از آنهاست […]

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    از رویای تحصیل تا بحران بیکاری

    درد دل یکی از فارغ التحصیلان ممتاز رشته ی موسیقی این بود : امید داریم روزی حداقل چیزی که یادمان دادند را از ما بخواهند …. در این چند سال دانسته هایمان را انبار کردیم برای روز مبادا، که هنوز نرسیده. موسیقی دانان جوان تحصیل کرده ای که هیچ کس تحویلشان نمی گیرد و مانده […]

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    گفتگو

    مهارت گفتگو در عصر دیجیتال

    مهارت گفتگو از توانایی های مورد نیاز در ارتباط میان فردی ما آدمهاست. تکنیک های موثر مهارت گفتگو در مقالات و منابع مختلف کم نیست اما چرا مهارت گفتگو در عصر دیجیتال امری متفاوت شده است؟ متن زیر در صفحه اخلاق ایرانی مجله فرهنگی وبلایت این باره بحث می کند و به زوایای مختلف این مهارت می پردازد. 

  • چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399

    مدیریت بودجه خانواده

    مدیریت بودجه خانواده و نکات کاربردی آن

    مدیریت بودجه خانواده و نحوه صحیح بهینه کردن آن از دغدغه های هر خانواده ای است. به عبارتی دیگر همان حساب دخل و خرج را داشتن برای اینکه بتوانیم مدیریت خوبی روی درآمدمان داشته باشیم بهتر است چند نکته را رعایت کنیم البته این نکات بیشتر برای اون دسته از افرادی است که در سازمانی مشغول به کارند و حقوق ثابت ماهیانه دارند معمولا قسمت اعظمی از در آمد ما صرف امور روز مره مثل اجاره خانه ، قسط ها ، خورد و خوراک و پوشاک می شود

  • جمعه 02 خرداد 1399

    فشار نون و اقتصاد مدرن

    فشار نون، بیماری اقتصاد مدرن

    وظیفه ی نون همیشه سیر کردن شکم نیست اساسا این روزا ، نون فقط اون ورقه ی ۸۰ – ۷۰ سانتی ساخته شده از گندم و جوش شیرین نیس می دونید نون در آوردن سخته. متن فشارِ نون؛ بیماری اقتصاد مدرن در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت از داستان انگیزه های درآوردن پول در این روزها می گوید.

  • شنبه 03 خرداد 1399

    تابلوی نقاشی جیغ و تاثیری که بر فرهنگ مجازی گذاشته

    تابلوی نقاشی جیغ یکی از معروف ترین آثار نقاشی در سبک اکسپرسیونیسم است. حیغ اثر ادوارد مونک، نقاش نروژی است. این اثر مونک مدتی است به خاطر کم رنگ شدن تابلوی جیغ دوباره به صدر بحث برانگیز ترین آثار نقاشی جهان تبدیل شده، مدت هاست در شبکه های اجتماعی و چت های دونفره و گروهی ما دست به دست می شود. در این صفحه از تالار هنر مجله فرهنگی وبلایت از تابلوی نقاشی جیغ و تاثیری که بر فرهنگ ایرانی گذاشته بخوانید.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    بالون معده برای پرواز چاق ها

    بالون معده یکی از روش‌های جراحی برای درمان چاق‍ی است که یک کیسهٔ سیلیکونی و نرم از راه دهان ، مهمان معده می شود و با تزریق نرمال سالین یا هوا به داخل آن ، باد می شود. بالون در واقع حجمی از معده را اشغال و مانع پرخوری آدم می شود. بالون معده برای پرواز چاق ها در بخش اخلاق ایرانی مجله فرهنگی وبلایت از معضل چاقی و جنبه های فرهنگی این روش درمانی می گوید.

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    مکتب مصرف گرایی و دردسرهای آن

    من مصرف میکنم، پس هستم !! بعدش سرطان میگیرم، میمیرم، پس نیستم!! بودن یا نبودن ؛ اصن مسئله این نیس ؛ مسئله مصرف کردن است !! متن مکتب مصرف گرایی و دردسرهای آن در صفحه نقد اجتماعی مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ مصرف بخوانید.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    کروموزوم

    کروموزوم انسانیت ؛ گمشده ارزشمند

    آن ها که ما کودن می نامیمشان شاید با هوش و عاقل نباشند، شاید دچار تشنج بشوند گاهی شاید دچار حماقت بشوند اما دچار حسادت نمی شوند!! کینه توزی را یاد نمی گیرند، دور زدن و دودره بازی را هیچگاه یاد نمیگیرند کلّ عقل و فهمشان شاید سر جمع ده شاهی هم نیرزد از نظر ما ولی انسانیتشان ..

  • سه شنبه 20 خرداد 1399

    آش رشته در فرهنگ ایرانی

    آش رشته در فرهنگ ایرانی ؛ این رشته سر دراز دارد

    در روزگاری نه خیلی قبل ، آش و نان قوت غالب ایرانی ها بود. همین کاسه های لبریز و لب سوز آش رشته که با عطر نعنا و طعم پیاز داغ و کشک در هوای سرد و بارانی مه گرفته دلبری می کند. از آش رشته در فرهنگ ایرانی بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    ملت در خطر

    ملّتِ در خطر

    خیلی از ما که نه تقریبا همه ما دنبال پیشرفتیم دنبال راهی که درآمدمان را چند برابر کنیم بهتر خرج کنیم شیک تر بپوشیم بیشتر سفر کنیم خانه لوکس تر مراسم و جشن های باشکوه تر ظاهر بهتر و سلامت تر ؛ حداقل ده پانزده سال جوان تر از سن شناسنامه ای مان . خیلی […]

  • چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399

    ترس از شکست

    ترس از شکست ، عامل توقف

    ترس از شکست یکی از ترس های زندگی است که کماییش در وجود همه ما هست. مقالات تخصصی روانشناسی درباره ترس کم نیست اما اگر بخواهیم در چند دقیقه از روانشناسی ترس از شکست بدانیم متن زیر در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت برایش کافی است. به جز ترس های منطقی که برای رشد شخصیت مان لازم است ؛ باقی ترس ها را اگر از خود دور نکنیم ، زنجیری می شود به دست و پایمان !

  • سه شنبه 30 فروردین 1401

    صدای دست و پای آب می آید، کمی بهتر آب مصرف کنیم!

    ما باید در هر روز حتما شش تا هشت لیوان آب بنوشیم! آب ۸۳٪ از خون ما ، ۷۰٪ از مغز ما و ۹۰٪ از ریه های ما را تشکیل می‌دهد و به طور کلی بدن ما ۷۰٪ آب دارد.
    بدن ما بدون آب به حیات خود ادامه نمی دهد و از سوی دیگر منابع آبی بسیار محدود هستند. بنابراین تک تک انسان های کره ی زمین برای حفظ حیات خود باید در نگهداری از هر قطره ی آب تلاش کنند.

مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت

تازه ترین مطالب

این مطالب را با دقت بخوانید!

تبلیغات
رادیوطور
مجله اینترنتی وبلایت

خیابان مشاهیر

در خیابان مشاهیر بسراغ شناسنامه دارهای این سرزمین می رویم
سعی مان این است؛
از اهل علم و ادب و هنر تا ورزشکاران و پهلوانان و البته دردانه های همیشه سرافراز، شهدای وطن
سری به زندگی ایشان می زنیم و در کوچه پس کوچه های خاطراتشان،
از زیست پر منفعت آن بزرگان و بزرگواران می آموزیم
خیابان مشاهیر، کوچه ها و خانه های ماندگار، بسیار دارد...

بیشتر بخوانید
استودیو فرهنگ
مجله اینترنتی وبلایت

تالار هنر

اینجا قرار است فرهنگ ایرانی را بارها و بارها جلوی دوربین بنشانیم.
فرهنگ،از گوشه های مختلف زندگی بگوید
و ما تصویرش را قاب های خوش رنگ و لعاب بگیریم.
برسانیم به رواق منظر چشم شما
استودیو فرهنگ آلبوم تصویری وبلایت است...

مجله اینترنتی وبلایت
تبلیغات