سایت مجله فرهنگی وبلایت

اینجا دنیای ماست؛ سراسر محتوای واقعی، برای تجربه یک زندگی بهتر!

وبلایت

حسینیه جاجرمی بجنورد

ویدئو

شب یلدا

پادکست

علیرضا قربانی میدانی تو

کتابه

شهر بدون پلاستیک

زندگی ایرانی

امام رضا

همسایه های وبلایت

چایخانه

کلیک کن، یه استکان چای بِخر

یه نقالی گوش کن!
چایخانه

رویدادهای فرهنگی هفته

تحلیل رادیویی
چایخانه

گفتگوی اهالی علم و اندیشه

ایران، تاریخ، تمدن
گنجینه آیین های ایرانی
گنجینه آیین های ایرانی

آیین های ایرانی

همه مطالب

بعدی مطلب بعدی مجله فرهنگی وبلایت
قبلی مطلب قبلی مجله فرهنگی وبلایت
  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا

    ریشه های فرهنگی و فلسفه خوراکی های شب یلدا در ایران

    بر اساس باور پیشینیان، شب یلدا زمانی است که فرشته بدی ها که ملقب به اهریمن است بر فرشته خوبی ها که امشاسپندان لقب گرفته است غلبه می کند و به این شکل از فردای آن، خورشید دوباره زاده می شود و روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند. شب یلدا، مملو […]

  • پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399

    کیسه برکت ، رسم ۲۷ رمضان در ایران

    دوخت کیسه برکت در ۲۷ ماه رمضان از آداب و رسوم رمضان در مناطق مختلف ایران است که  هنوز هم در همدان، اصفهان، دامغان، آذربایجان شرقی و … اجرا می شود. از این رسم جالب در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

    زنان ورزنه

    کویر ورزنه و فرهنگ سپیدپوشی

    ورزنه شهری تاریخی و توریستی است که در قلب استان اصفهان قرار دارید. کویر ورزنه، زیباترین کویر مرکزی ایران است. گردشگران ورزنه را به تپه های شنی می شناسند اما اهالی این منطقه رسمی دارد که در جاهای دیگر ایران کمتر دیده می شوند. زنان ورزنه سپید پوش اند. برای آشنایی با کویر ورزنه و فرهنگ سپید پوشی این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت را ببینید.

  • شنبه 26 آذر 1401

    یلدا و بازار

    چگونه سفره شب یلدای کم هزینه و اقتصادی داشته باشیم؟

    برگزار کردن شب یلدای کم خرج و اقتصادی دغدغه خیلی از ما در حوالی آخرین روزهای پائیز است. دغدغه ای که با چند راهکار می توان تا حدود زیادی آن را برطرف کرد.

  • دوشنبه 15 اردیبهشت 1399

    خرده فرهنگ چیست و به چه درد می خورد

    خرده فرهنگ، فرهنگ های مختلف در دل یک کشور است که می تواند به دلیل تفاوت قومی، زبانی، طبقاتی و شغلی با هم فرق کند. فرهنگ ایران به دلیل تنوع قومی، خرده فرهنگ های متعددی را در خودش جا داده است. متن خرده فرهنگ چیست و به چه درد می خورد؟ با ذکر مثال هایی این مفهوم را شفاف کرده است. با مجله فرهنگی وبلایت، گنجینه آئین های ایرانی همراه باشید. 

  • چهارشنبه 20 مرداد 1400

    آئین کرنا زنی محرم

    آئین کرنا نوازی محرم و آداب و رسوم آن

    کَرنا زنی یکی از رسم های قدیمی و  کهن ایرانی ها در ایام محرم و فرهنگ عزاداری امام حسین از میراث معنوی ایرانی است. صدای کرنا  که در کوچه ها بپیچد یعنی محرم آمده است و هنگام برگزاری آئین های عزا ست. در این صفحه از محله فرهنگی وبلایت از آئین کرنازنی محرم، ساز کرنا و هرآنچه لازم است درباره آن بدانید بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • شنبه 09 اسفند 1399

    سبزه سبزم، ریشه دارم؛ درباره رسم سبزه انداختن

    سبزه سبز کردن یا سبزه انداختن یکی از مجموعه رسم های نوروز در فرهنگ ایران است. این رسم در فهرست یکی از هزاران میراث ناملموس فرهنگی ایران قرار گرفته. درباره پیشینه سبزه عید، اینکه سبزه عیدِ هزارسال قبل چه شکلی بوده و چه تاثیری بر اقتصاد خانواده ایرانی داشته، موضوع این متن است.

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    رمضان در کردستان

    ماه رمضان و رسم مردمان کُرد

    ماه رمضان در کردستان و روستاهای آن مثل سایر نقاط ایران رسم و رسوم ویژه خودش را دارد. از رویت هلال ماه رمضان تا شیرینی های کردستان در ماه رمضان آئین مردم کُرد را در این سی روز می سازد. حال و هوای ماه رمضان و رسم مردمان کُرد را در مجله فرهنگی وبلایت دنبال کنید.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدای لاکچری و تجملات شب یلدا

    از آداب و رسوم ارزشمند شب یلدا تا سایه تجملات بر آن

    شب یلدا یعنی: طولانی ترین شب سال، شروع غلبه روشنایی بر تاریکی با کوتاه شدن به مرور شب ها ، دید و بازدید خانوادگی و صله رحم ، جشن و شادی، پایبندی به رسم و رسومات اصیل ایرانی، فراموشی کدورت ها و در یک کلمه، شاد و راضی بودن در کنار یکدیگر.  تاریخ شب یلدا […]

  • یکشنبه 09 بهمن 1401

    جشن سده

    از جشن سده و گل بهمن چه می دانید؟

    جشن سده جشن ایرانیان باستان است. این آئین با کشاورزی گره خورده. از خاکستر چوب های آتش زده در جشن سده به زمین های کشاورزی می پاشیدند. برخلاف باور عموم، سده ارتباطی با دین و مذهب زرتشت ندارد و در کتاب زرتشتیان اشاره ای به آن نشده است. از این آئین ایرانی بیشتر بدانید.

  • دوشنبه 21 آذر 1401

    یلدا و کریسمس

    انطباق شب یلدا و کریسمس | ریشه یابی کریسمس اروپایی ها!!

    طیفی از محققین باور دارند که اساسا بخش گسترده ای از آیین مسیحیت، ناشی از باور های مهرپرستی بوجود آمده است و مسیحیت اختلاط فرهنگی واضحی با مهرپرستی دارد. مثلا تولد حضرت مسیح در آغل هم یکی از این مصادیق است که به گفته مسیحیان، از تولد میترا در غار گرفته شده.

  • سه شنبه 19 مرداد 1400

    عزادای های نامشروع

    عزاداری های نامشروع، آمیخته شدن انحراف با آئین ها

    انحراف چه از جانب محبین باشد چه مغرضین؛ فرقی نمی کند. خاصیت انحراف این است؛ چند درجه چرخش ناقابل از حقیقت کافیست تا واقعیت روی صفحه تاریخ به مرور قلب شود و نسل های پس از تو، کم کم برای حسینی اشک بریزند که جعل شده است آن هم از سر عادت!

  • چهارشنبه 20 مرداد 1400

    داستان روضه های خانگی ؛ روایتی از مادر بزرگ برای نوه اش…

    روضه خانگی در ایران بیش از صد سال قدمت دارد. بیشتر ما حداقل یک بار چای روضه خورده ایم. در این داستان درباره تاریخچه روضه خانگی بخوانید و مفهوم و معنی روضه بدانید. مجله فرهنگی وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • جمعه 15 فروردین 1399

    فراخوانی که برگزارکننده اش خدا بود…!

    او تجسم حکومت الهی، تجسم  آیات قرآن در میان مسلمین، تجسم «برکافران سخت گیر و با همدیگر مهربانند » و تجسم عدل مطلق بود . او فقرا را به خود نزدیک می کرد و ضعفا را مورد رعایت خاص قرار می داد. برجستگانی که با پول و زور و بقیه وسایل مطرح شدن ، خودشان را به ناحق مطرح کرده بودند ، در نظر علی با خاک یکسان بودند. آنچه در چشم و دل او ارزش داشت ؛ ایمان و تقوا و اخلاص و جهاد و انسانیت بود.

  • پنجشنبه 21 مرداد 1400

    نذری محرم در ایران

    نذری محرم در ایران؛ از نان و ماست تا آش شاه

    نذری دادن از آئین های ایرانی اسلامی است. ریشه نذری اما به دوره ساسانی می رسد. غذای نذری محرم تاریخچه جالبی دارد. انواع غذاهای نذری، درباره قیمه نذری و طرز تهیه آش نذری ناصرالدین شاه در بخش آئین های عزاداری محرم مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • جمعه 10 مرداد 1399

    عید قربان به شهرهای ایران سفر کنید

    عید قربان از اعیاد بزرگ اسلامی است. از رسوم این عید قربانی کردن است که در آئین های ایرانی هزاران سال پیشینه دارد. هر شهر ایران بسته به سکونت اقوام مختلف قربان را ویژه برگزار میکنند. با مجله فرهنگی وبلایت باشید تا از رسم عید قربان در شهرهای مختلف ایران باخبر شوید. این قسمت به مناطق ترکمن نشین سفر می کنیم از قربان شور می خوانیم و رسم تاب بازی.

  • جمعه 02 خرداد 1399

    فرهنگ های عجیب

    فرهنگ های عجیب ، قوانین عجیب تر!

    فرهنگ بومی هر کشور و جغرافیایی مخصوص به خود است. بر  اساس همین فرهنگ ها قوانینی وضع می شود که از نظر فرهنگ بیگانه عجیب به نظر می رسد. متن فرهنگ عجیب، قوانین عجیب تر با ارائه مثال هایی از تفاوت های فرهنگی را یادآور می شود. مجله فرهنگی وبلایت را در شبکه جهانی اینترنت ورق بزنید. 

  • دوشنبه 02 تیر 1399

    آئین های ایرانی ؛ کالبد شناسی یک مفهوم

    آئین های ایرانی برای ایرانی ها مهم است. از جشن های مذهبی در ایران تا جشن های محلی و آئین های ایرانی پیش از اسلام همه از مجموعه این آئین هاست. فرهنگی ایرانی براساس ارزش ها و باورهای مردم این جغرافیا در قالب رسم و رسوم آئینی خود را نشان می دهد. در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت کالبد شکافی این مفهوم را بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

فرهنگ و تمدن

فرهنگ و تمدن

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • پنجشنبه 15 دی 1401

    روز جهانی خط بریل

    روز جهانی خط بریل؛ درفشی که یک نفر را کور کرد و چشم بقیه را روشن!

    روز جهانی بریل برای یادبود جامعه نابینایان و روشندلال است. داستان خط بریل از یک اتفاق تلخ شروع شد و حالا جهانی شده.

  • جمعه 13 تیر 1399

    این باغ ایرانی معجزه ای در دل کویر است

    باغ شاهزاده ماهان ، بزرگ ترین و زیباترین باغ ایرانی و از آثار ثبت شده میراث جهانی یونسکو است. می گویند این باغ ایرانی شبیه بهشت است؛ فضایی جذاب با معماری ایرانی. در مجله فرهنگی وبلایت با تاریخچه باغ شاهزاده و جاذبه های آن آشنا شوید.

  • یکشنبه 11 خرداد 1399

    باغ عفیف آباد شیراز

    باغ عفیف آباد شیراز ؛ بهشتی که انتهای یک خیابان به انتظارت نشسته

    باغ عفیف آباد شیراز از نمونه های باشکوه باغ ایرانی است.برای آشنایی با تاریخچه باغ عفیف‌آباد، معماری و ساختمان باغ گلشن،موزه نظامی باغ عفیف‌آباد شیراز، قهوه‌خانه سنتی عفیف آباد،حمام خزینه‌ای باغ و در آخر برای سرزدن به این جاذبه گردشگری،آدرس و مسیر دسترسی به باغ عفیف‌آباد با این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت همراه شوید.

  • دوشنبه 10 بهمن 1401

    کبوتر خانه در ایران

    وقتی کبوترها آپارتمان نشین بودند…

    معماری کبوترخانه در ایران از شاهکارهای فرهنگ و تمدن ماست؛ از هزاران سال قبل کبوترها در ایران خانه اختصاصی داشتند و نحوه ساخت کبوترخانه کاملا حساب شده بود و سود دوطرفه هم داشت تا جایی که صاحبان کبوترخانه های اصفهان پول پارو می کردند.

  • یکشنبه 18 دی 1401

    مسجد گوهر شاد

    مسجد گوهرشاد و ماجرای عروس تیمور لنگ

    گوهرشاد بیگم عروس تیمور لنگ است. زنی که در دل خاندان خونریز و مهاجم تیموریان زندگی می کرد اما به فرهنگ دوستی و هنر پروری و خردمندی شهره است. مسجد گوهرشاد که از آثار به جا مانده از دوره تیموریان است به دستور او ساخته شده. ماجرای مسجد گوهر شاد و عروس تیمور لنگ را در این صفحه از مجله فرهنگی وبلایت بخوانید.

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    برند حلال

    برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید

    برند حلال روی بسته بندی بعضی از مواد غذایی به چشم تان خورده است.می دانید این کلمه چه کاربرد و مفهومی دارد و چه تمایز و تفاوتی با بقیه محصولات دارد؟
    در این مطلب از مجله فرهنگی وبلایت آمده است. چیستی برند حلال و نکته هایی که درباره آن باید بدانید، بخوانید.

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    کوچه آشتی کنان و مدیریت شهری

    رسم بود وقتی دو نفر را می خواستند آشتی دهند، مسیرشان را به سمت این کوچه ها می کشیدند. تنگی کوچه و نبودِ راه پیش و پس ، حریف غرورشان می شد؛ دو نفر ، رو در رو  می شدند.
    سلام و علیکی بود . در تنگی کوچه ها گیر می کردند به هم و همین آغازی می شد برای یک لبخند. رد که می شدند از هم ، کدورت های قبلی رد شده بود.

  • یکشنبه 08 تیر 1399

    آثار ملی ایران

    آثار ملی ایران ؛ ملی پوشان تاریخی ایران

    آثار ملی ایران، میراث پدری همه ایرانیان است.مثل سلیمان تپه که اولین اثر ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی است.ثبت آثار تاریخی و میراث فرهنگی ناملموس شرایط خاصی دارد. در بین آثار ثبت شده برخی از گزند تخریب در امان نمانده اند مثل ارگ بم یا عمارت نظامیه. وبلایت جایی است برای پرداختن به تک تک این آثار.

  • یکشنبه 07 اردیبهشت 1399

    قورمه سبزی، غذای ایرانی یا افغانستانی؟

    می گویند ذائقه ایرانی ها به سمت ترشی و شوری متمایل است و در بین غذاها ، قورمه سبزی سمبل ذائقه ایرانی.احتمالا به خاطر همین، انقدر جا افتاده که حداقل از صد سال قبل تا به امروز، دستور پختش هیچ تغییری نکرده! قورمه سبزی به نوعی غذای ملی ایرانی به حساب می آید.طرز تهیه قورمه سبزی را هر بانوی ایرانی می داند و طعم و مزه اش با ذائقه ایرانی ها جور است.

  • پنجشنبه 04 اردیبهشت 1399

    بازار وکیل شیراز ، آیینه تاریخ و معماری ایران که فراموش شده!

    بازار وکیل شیراز از بازارهای قدیمی ایران است. یادگاری زیبا از معماری ایرانی که از کریمخان زند برایمان به ارث رسیده. این روزها سقف بازار وکیل شیراز در حال ریزش است. اما کسی به فکرش نیست. قصه بازار وکیل شیراز، وکیل بی وکیل را در مجله فرهنگی وبلایت بخوانید

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    تفکیک زباله و نکاتی مهم که رعایتشان نشانه فرهنگ ماست!

    جداسازی و تفکیک زباله یک فرهنگ است . فرهنگی که در ایران خیلی جا نیوفتاده اما قوانین و نکات ساده و اولیه ای دارد که با رعایت کردن آن می توان خیلی زود کیفیت زندگی و سلامت جامعه را با رعایت کردن آن ارتقا داد. چند نکته ای از تفکیک زباله و مدیریت پسماند که […]

  • سه شنبه 07 مرداد 1399

    باغ های ایرانی ؛ این بهشت های زمینی

    باغ ایرانی هنر معماری ایرانی است. ساختار باغ ایرانی، اجزای مشخصی دارد. تاریخچه باغ ایران به عمر اولین قنات های ایران گره خورده. قدیمی ترین باغ ایرانی را پاسارگاد می دانند. تعداد باغ های ایرانی در جای جای ایران کم نیست. در این مطلب از مفهوم باغ ایرانی گذر کنید و با برخی از معروف ترین باغ های ایرانی آشنا شوید.

  • چهارشنبه 16 آذر 1401

    بازارهای قدیمی ؛ شما هم اینجا خاطرات مشترک دارید

    بازارهای قدیمی ایران از میراث فرهنگی این سرزمین است.بازار کلمه ای فارسی است؛ به معنی مکان تعیین قیمت. وقعیت بازارهای ایران معمولا در نزدیکی دروازه مهم شهر یا مسیرهای اصلی  قرار داشته. با فهرست بازارهای سنتی ایران در این متن آشنا شوید.

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    وابستگی به ماکارونی

    مادرم می گوید : اولین باری که ماکارونی خوردم در مدرسه بود در جشنی که برای پایان سال ، گرفته بودند دیدن رشته های زرد رنگ در ظرف های کوچک ؛ آنقدر برایم دلنشین بود که تا به خانه برگشتم به مادر بزرگت گفتم : امشب ماکارونی درست کن پاسخ مادربزرگ هم در نوع خود جالب بود : چی هست ؟!!

  • سه شنبه 03 تیر 1399

    مسجد وکیل کرمان

    مسجد وکیل کرمان ؛ مسجدی در طولانی ترین راسته بازار ایران

    مسجد وکیل کرمان بخشی از مجموعه تاریخی وکیل است. این مسجد در فهرست مساجد قدیمی ایران ثبت شده و از نظر موقعیت در طولانی ترین راسته بازار ایران قرار گرفته. مسجد وکیل به فرمان یک پدر و پسر خوشنام ساخته شده: خاندان وکیل. ماجرای ساخت این مسجد و ویژگی هایش را بخوانید.

  • جمعه 23 دی 1401

    پلو مخلوط

    آموزش آشپزی، پلو مخلوط در وبلایت

      پلو یکی از رایج ترین روش های پخت برنج توی ایرانه که معمولا با خورشت سرو میشه اما پلوی مخلوط، خودش یک غذای کامله می تونید با ماست یا سبزی خوردن نوش جان کنید😋 بریم با هم پلوی مخلوط بپزیم تا توی این هوای سرد 🌧 عطرش خونه رو پر کنه 🥣 موادی که […]

  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399

    ویتامین ها

    ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم

    ویتامین ها ریزمغذی هایی هستند روزانه در غذاهای مصرف روزانه به آنها نیاز داریم. اینکه حداقل نیاز یک فرد بالغ چقدر است و چرا این میلی گرمی های مفید مهم است در متن ویتامین ها و میلی گرمی هایی که به آن نیاز داریم گفته شده است. در سفره ایرانی مجله فرهنگی وبلایت از فرهنگ غذا و سلامتی بخوانید.

  • سه شنبه 02 اردیبهشت 1399

    عودلاجان و بانکی که دیزی و چای قند پهلو می فروشد

    عودلاجان یکی از مناطق قدیمی تهران است. مجموعه خانه های قدیمی، بازار عودلاجان و بخش های دیدنی آن روزانه ده ها نفر را برای عودلاجان گردی به این محله می کشاند. در عودلاجان قدیمی ترین بانک ایران به مشتری ها دیزی و چای می فروشد. قصه عودلاجان را در مجله فرهنگی وبلایت دنبال کنید.

زندگی ایرانی

ایرانگردی

همه مطالب

بعدی  بعدی
قبلی  قبلی
  • پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399

    طراحی درون

    طراحی درون

    چیدمان داخلی خانه برای بیشتر آدمها مهم است. خیلی ها برایش هزینه می کنند و صرف وقت می کنند. فضای داخل خانه شان با سلیقه چیده شده. بعضی ها هم همین وقت و حوصله را برای خودشان و زیبایی درون شان می گذارند. در اخلاق ایرانی مجله فرهنگی وبلایت از طراحی درون بخوانید.

  • سه شنبه 19 فروردین 1399

    کتاب؛ یار مهربان یا بیگانه ای در میان ما

    چرا از کتاب و کتابخوانی دور افتاده ایم ؟! فرزندانمان با همه نوع وسایل سرگرمی و دنیای مجازی آشنایی دارند ولی با کتاب که یار دیرین ماست ، بیگانه …
    مغز ما برای پرورش بیشتر و تکمیل بخش خلّاق ؛نیاز به تصویر سازی دارد اینکه مفاهیمی در قالب کلمات خوانده شود و درذهن  تصوّر کنیم .

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    افکار بیمار

    لوییز هی درکتاب شفای درون میگه: تمام بیماری ها از افکار سرچشمه میگیرند یعنی افکار ما هستند که بیماری ها را تولید میکنند – به چند کارگر ساده جهت کار در کافی شاپ… – به یک مدیر با سابقه جهت… لوییز هی درکتاب شفای درون میگه:تمام بیماری ها از افکار سرچشمه میگیرندیعنی افکار ما هستند […]

  • چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399

    فرهیخته گری

    فرهیخته گری چیست و فرهیخته کیست؟

    فرهیخته صفتی است که اهالی فرهنگ و هنر، پیشوند و پسوند اسم های همدیگر می گذارند. فرهیخته کیست و فرهیخته گری چیست؟ آیا صرف تحصیلات دانشگاهی یا کتابخوان بودن مجوز ورود به دنیای فرهیختگان است؟ متن زیر از مجله فرهنگی وبلایت  در این موضوع صحبت می کند و به ابعاد مختلف آن می پردازد. 

  • چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399

    ترس از خوب نبودن ؛ غلبه بر کمال طلبی منفی

    کمال گرایی چیز خوبی ست اما اگر غیر منطقی و بیش ار حد باشد ، فرصت های زیادی را از ما خواهد گرفت ؛ از قرار گرفتن در یک موقعیت شغلی جدید گرفته تا پیشنهاد برای حضور در یک مهمانی دوستانه . راهکار غلبه بر کمال طلبی منفی یکی دو تا نیست.با مطالعه کتاب های معتبر در حوزه روانشناسی می توانید به موارد بیشتر دست پیدا کنید اما… در صفحه اخلاق ایرانی مجله فرهنگی وبلایت چند دقیقه از کمال گرایی بخوابید.

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    ملت در خطر

    ملّتِ در خطر

    خیلی از ما که نه تقریبا همه ما دنبال پیشرفتیم دنبال راهی که درآمدمان را چند برابر کنیم بهتر خرج کنیم شیک تر بپوشیم بیشتر سفر کنیم خانه لوکس تر مراسم و جشن های باشکوه تر ظاهر بهتر و سلامت تر ؛ حداقل ده پانزده سال جوان تر از سن شناسنامه ای مان . خیلی […]

  • جمعه 15 فروردین 1399

    نگهداری نان در کیسه های پلاستیکی

    خطر نگهداری نان در کیسه پلاستیکی های سرطان زا!

    نان پرمصرف ترین ماده غذایی مصرفی ایرانیان است. هموطن عزیزم که آمده ای  نان ببری سرسفره ات ! گذاشتن نان در پلاستیک لقمه زدن از کاسه مرگ است . پلاستیکی که می گیری از نفت است. مراقب سلامتت باش . از نانوای محترم  کیسه نخی بخواه .

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    ایمنی

    اصول فرهنگ کار و ایمنی و حادثه و اینا…

    احتمالاً بسیار دیده ایم در یک پروژه عمرانی ، کارگران بدون رعایت اصول ایمنی مشغول کار می شوند؛ پس از اندکی ، حادثه ای!! و این پیمانکار مربوطه است که مثل یک انسان بسیار وظیفه شناس، تابلویی بزرگ بر سرد پروژه عزیزش نصب میکند با این مضمون: اول ایمنی ، بعد کار !!! احتمالاً بسیار […]

  • جمعه 12 اردیبهشت 1399

    صندلی نماز

    صندلی برای نماز، فرهنگ را بالا می برد؟!

    صندلی نماز در انواع مدل های تاشو و … در اغلب مساجد شهر این روزها هست. دهه های قبل از صندلی نماز خبری نبود. قدیمی ترهای صف اولی مسجد که عمدتا از سالخوردگان بودند با وجود درد زانو و مفاصل نماز را تا می شد ایستاده اقامه می کردند تا… این صندلی برای نماز است. صندلی اضافه شده به فرهنگ نماز . صندلی برای نماز، فرهنگ را بالا می برد در همین موضوع نکته های جالبی دارد. با مجله فرهنگی وبلایت همراه باشید

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    بالون معده برای پرواز چاق ها

    بالون معده یکی از روش‌های جراحی برای درمان چاق‍ی است که یک کیسهٔ سیلیکونی و نرم از راه دهان ، مهمان معده می شود و با تزریق نرمال سالین یا هوا به داخل آن ، باد می شود. بالون در واقع حجمی از معده را اشغال و مانع پرخوری آدم می شود. بالون معده برای پرواز چاق ها در بخش اخلاق ایرانی مجله فرهنگی وبلایت از معضل چاقی و جنبه های فرهنگی این روش درمانی می گوید.

  • یکشنبه 14 اردیبهشت 1399

    رانندگی بین خطوط

    فرهنگ رانندگی و ماجرای راندن بین خطوط

    رانندگی بین خطوط یکی از قوانین راهنمایی و رانندگی برای رانندگان خودرو است که در ایران نیز سالهاست روی آن تاکید می شود. پلیس می گویند برای رانندگی هم باید فرهنگ سازی شود. چرا نمی توانیم  بین خطوط  حرکت کنیم ؟! در متن فرهنگ رانندگی و ماجرای راندن بین خطوط به ریشه های  قانون مداری در فرهنگ فرهنگی پرداخته ایم. اینکه تفاوت رانندگی  ما با یک آلمانی مثلا چیست؟ در مجله فرهنگی وبلایت بیشتر بدانید. 

  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399

    وابستگی به ماکارونی

    مادرم می گوید : اولین باری که ماکارونی خوردم در مدرسه بود در جشنی که برای پایان سال ، گرفته بودند دیدن رشته های زرد رنگ در ظرف های کوچک ؛ آنقدر برایم دلنشین بود که تا به خانه برگشتم به مادر بزرگت گفتم : امشب ماکارونی درست کن پاسخ مادربزرگ هم در نوع خود جالب بود : چی هست ؟!!

  • جمعه 26 اردیبهشت 1399

    گفتگو

    مهارت گفتگو در عصر دیجیتال

    مهارت گفتگو از توانایی های مورد نیاز در ارتباط میان فردی ما آدمهاست. تکنیک های موثر مهارت گفتگو در مقالات و منابع مختلف کم نیست اما چرا مهارت گفتگو در عصر دیجیتال امری متفاوت شده است؟ متن زیر در صفحه اخلاق ایرانی مجله فرهنگی وبلایت این باره بحث می کند و به زوایای مختلف این مهارت می پردازد. 

  • چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399

    برخورد دماغ ها و دروغ

    ترافیک و برخورد دماغ ها در شهر پر از دروغ گو!

    «دروغ » در حقیقی ترین معنایش فرایند جابه جایی اطلاعات غلط است از گوینده به شنونده فرقی هم ندارد که دروغ از جنس مصلحتی باشد یا منفعتی، مهم حاصل این بده بستان است. خاصیت دروغ آدمهایی ذهنی که وجود خارجی ندارند!خاصیت دروغ این است که با چند بار شنیدن و تاکید می تواند گوشه ای […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    کمپین ۷۰ ساله برای حمایت از کالای ملّی

    کمپین را برقرار ۷۰ سال گذاشتند . نتیجه هم داد ؛ که شهروندان ژاپنی ، سنگ تمام گذاشتند در خرید محصولاتی که خودشان تولید کرده بودند . تقاضا ، بیشتر و بیشتر شد . نیاز به نیروی کارهم بیشتر و بیشتر . ژاپنی های بیکار رفتند سرکار . نان بردند سر سفره هایشان . خندیدند […]

  • سه شنبه 20 خرداد 1399

    آش رشته در فرهنگ ایرانی

    آش رشته در فرهنگ ایرانی ؛ این رشته سر دراز دارد

    در روزگاری نه خیلی قبل ، آش و نان قوت غالب ایرانی ها بود. همین کاسه های لبریز و لب سوز آش رشته که با عطر نعنا و طعم پیاز داغ و کشک در هوای سرد و بارانی مه گرفته دلبری می کند. از آش رشته در فرهنگ ایرانی بخوانید. وبلایت گنجینه آئین های ایرانی است.

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    توهم دانش

    محصول کارخانه های فرهیخته گری چیست !؟

    فرهیختگان ، فرهنگ ، تربیت ، صبر ، زندگی ، برنامه ریزی و مدیریت ، مدرک تحصیلی صبر به معنی استقامت و پایداری، برای رسیدن به هدفیه که بش اعتقاد داریم! ینی یه استراتژی طولانی برای رسیدن به هدف نهایی؛ که یکی از مهمترین ویژگیاش مدیریت زمانه! کسی که وارده محدوده صبر میشه، پیشاپیش پیروز […]

  • پنجشنبه 25 اردیبهشت 1399

    کوتاه ترین مسیر

    توسعه مهارت ارتباط اجتماعی از مباحثی که باید برای یادگیری و درونی کردنش زمان گذاشت. ساده ترین مفاهیم مثل حفظ حریم شخصی و رعایت فاصله در صف بخشی از حقوق اجتماعی است. کوتاه ترین مسیر داستان تکراری برخی جوامع است که در ادارات و اماکنی که ارباب رجوع زیاد دارد هر روز تکرار می شود.

مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت
مجله اینترنتی وبلایت

تازه ترین مطالب

این مطالب را با دقت بخوانید!

تبلیغات
رادیوطور
مجله اینترنتی وبلایت

خیابان مشاهیر

در خیابان مشاهیر بسراغ شناسنامه دارهای این سرزمین می رویم
سعی مان این است؛
از اهل علم و ادب و هنر تا ورزشکاران و پهلوانان و البته دردانه های همیشه سرافراز، شهدای وطن
سری به زندگی ایشان می زنیم و در کوچه پس کوچه های خاطراتشان،
از زیست پر منفعت آن بزرگان و بزرگواران می آموزیم
خیابان مشاهیر، کوچه ها و خانه های ماندگار، بسیار دارد...

بیشتر بخوانید
استودیو فرهنگ
مجله اینترنتی وبلایت

تالار هنر

اینجا قرار است فرهنگ ایرانی را بارها و بارها جلوی دوربین بنشانیم.
فرهنگ،از گوشه های مختلف زندگی بگوید
و ما تصویرش را قاب های خوش رنگ و لعاب بگیریم.
برسانیم به رواق منظر چشم شما
استودیو فرهنگ آلبوم تصویری وبلایت است...

مجله اینترنتی وبلایت
تبلیغات